Monday 5 December 2011

apekejadah berita- dalam masa singkat malaysia negara maju??

Malaysia diyakini mampu mencapai status negara maju berpendapatan tinggi dalam tempoh yang singkat dengan perkembangan memberangsangkan dalam industri aeroangkasa dan maritim tempatan sejak kebelakangan ini.




Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata keyakinan itu turut didorong perolehan dicatatkan kedua-dua industri berkenaan yang keseluruhannya mencecah RM12.09 bilion (AS$4.03 bilion) sepanjang tahun, sekaligus membuktikan potensinya untuk dibangunkan penyumbang teras ekonomi negara.


"Sepanjang 2010 sahaja, industri pembinaan dan pembaikan kapal (laut) mengunjurkan pendapat AS$2.3 bilion (RM6.9 bilion), manakala sektor penyelenggaraan (MRO) dan pembuatan aeroangka mencatatkan perolehan kira-kita AS$1.73 bilion (RM5.13 bilion).


"Perkembangan cukup signifikan ekonomi Malaysia, selain pada masa yang sama mewujudkan kira-kira 44,000 peluang pekerjaan, khususnya dalam melahirkan ramai tenaga kerja berkemahiran tinggi di kalangan anak tempatan," katanya ketika merasmikan Pameran Antarabangsa Aeroangkasa & Maritim Langkawi 2011 (LIMA2011), di sini, sebentar tadi.

Hadir sama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi; Pengasas LIMA, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Pengerusi HW LIMA, Tan Sri Abdul Wahab Nawi.



Berlangsung di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC), LIMA2011 yang memasuki edisi penganjurannya ke-11 disertai 403 syarikat pempamer menyertai pameran kali ini, dengan 50 daripadanya pemain utama industri aeroangkasa dan maritim antarabangsa.



Lebih 70,000 pengunjung turut dijangka mengunjungi LIMA2011 sepanjang lima hari ia berlangsung, masing-masing di MIEC sebagai lokasi pameran aeroangkasa dan Jeti Awana Porto Malai (maritim). 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...